Parowóz Big Boy 4014 to jeden z największych i najpotężniejszych parowozów w historii kolejnictwa. Oto kilka kluczowych informacji na temat tego imponującego pojazdu:
Producent: Big Boy 4014 został zbudowany przez American Locomotive Company (ALCO) w 1941 roku.
Klasa i typ: Parowóz należy do klasy Big Boy, która została specjalnie zaprojektowana do obsługi ruchu towarowego w górzystych regionach.
Specyfikacje techniczne:
- Konfiguracja kół: 4-8-8-4, co oznacza cztery koła napędowe z przodu, osiem kół napędowych w środku i kolejne osiem kół napędowych z tyłu.
- Waga: Big Boy to jedne z najcięższych parowozów, ważące ponad 1,2 miliona funtów (ponad 540 ton metrycznych).
- Moc: Znane są ze swojego ogromnego wysiłku ciągnącego, co pozwalało im na holowanie bardzo ciężkich składów towarowych.
Wycofanie z eksploatacji i restauracja:
- Parowozy Big Boy zostały wycofane z regularnej służby w latach 50. XX wieku.
- Union Pacific wycofało i przekazało kilka parowozów Big Boy do muzeów na terenie Stanów Zjednoczonych.
- W 2013 roku Union Pacific ogłosiło plany przywrócenia jednego z parowozów Big Boy do stanu używalności, a wybrano do tego celu 4014.
Restauracja i eksploatacja:
- Union Pacific 4014 przeszła wieloletnią restaurację i została ponownie oddana do eksploatacji w 2019 roku.
- Restauracja obejmowała odbudowę różnych elementów, w tym masywnej ramy artykulowanej i kotła.
Trasy eksploatacyjne:
- Po restauracji Big Boy 4014 wyruszył w trasę "Wielkiego Wyścigu przez Midwest" w 2019 roku, odwiedzając różne miasta i przyciągając tłumy miłośników kolei.
Restauracja i ponowne uruchomienie parowozu Big Boy 4014 to istotne osiągnięcie, które ukazuje znaczenie inżynieryjne i historyczne tych ogromnych parowozów. Parowóz stanowi żywy dowód złotego wieku kolejnictwa parowego w Stanach Zjednoczonych.